بیماری بورگر یا ترومبوآنژئیت ابلیتران چیست؟

۱۴ فروردین ۱۴۰۳

بیماری بورگر یک بیماری نادر است. نام دیگر بیماری ترومبوانژئیت ابلیتران می باشد. در بیماری بورگر عروق شریانی و وریدی ملتهب می‌شوند و در نهایت خونرسانی به عروق به دلیل ایجاد لخته مسدود می‌شود که باعث تخریف بافتی و عفونت و گانگرن می‌شود. معمولا اولین علامت بیماری بورگر در دستها و پاها به صورت زخمهای عفونی ظاهر میشود.

همه افرادی که با بیمار بورگر تشخیص داده می شوند سیگاری هستند و یا سابقه مصرف تنباکو دارند .تنها راه توقف و درمان بیماری ترک سیگار و تنباکو می باشد. در افرادی که تمایل به قطع سیگار ندارند در نهایت قطع عضو مبتلا انجام میشود.

در بیمارانی که مبتلا به بیماری بورگر هستند و نیاز به قطع عضو دارند و یا زخم انگشتان اتفاق افتاده است بهتر است همزمان با درمان زخم و مصرف انتی بیوتیک به منظور پیشگیری از قطع عضو مبتلا سمپاتکتومی اعصاب اتونوم یا سمپاتیک کمری انجام شود؛ که این پروسیجر در اتاق عمل سرپایی کلینیک درد نفس تحت بی حسی موضعی و به کمک دستگاه تصویر برداری انجام میشود و در بسیاری از موارد مانع از قطع عضو میشود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با کلینیک درد نفس از طریق تماس با شماره تلفن 26350185-021 اقدام فرمایید.

علائم بیماری بورگر

• بی حسی و گزگز در پاها و دستها
  • سردی، قرمزی یا رنگ پریدگی در دستها و پاها
  • دردی که به دستها و پاها منتشر میشود، این دردها در هنگام فعالیت استراحت حس میشود.
  • التهاب در طول وریدها دقیقا در ناحیه زیر پوست به دلیل وجود لخته در وریدها دیده میشود.
  • انگشتان و شست وقتی در معرض سرما قرار می گیرند دچار رنگ پریدگی میشوند.
  • زخم های دردناک باز و فعال در انگشتان دیده میشود

علت بیماری بورگر

علت دقیق بیماری بورگر ناشناخته است. به نظر میرسد مواد شیمیایی موجود در تنباکو باعث تحریک عروق خونی شده و عروق متورم شود، یک مکانیسم اتوایمیون (یعنی حمله بدن بر علیه خودش ) که اخیرا مطرح شده است.

ریسک فاکتورهای بیماری بورگر

• مصرف تنباکو
  • عفونت طولانی مدت میشود
  • در مردان شایع تر است
  • در افراد زیر 45 سال شایع تر است.

عوارض بیماری بورگر

با بدتر شدن وپیشرفت بیماری بورگر جریان خونرسانی به دستها وپاها کاهش می یابد و به دلیل کاهش میزان اکسیژن رسانی و تغذیه به بافتها که جهت زنده ماندن ارگانها ضروری است مرگ بافتها ( گانگرن ) اتفاق می افتد.

علائم و نشانه های گانگرن

1. سیاه یا ابی رنگ شدن پوست
  2. کاهش حس انگشتان
  3. بوی بد سطح اسیب دیده

گانگرن شرایط بحرانیست که نیاز به قطع عضو دارد

پیشگیری از بیماری بورگر

بهترین راه پیشگیری از بورگر و امپوستاسیون یا قطع عضو، توقف کامل مصرف سیگار

نکات مهم

در صورتی که داروی انتی کواگولان (ضد لخته) مثل وارفارین اوسویکس و پلاویکس مصرف می نمایید حتما باید بعد از مشورت با پزشک دارو را حداقل به مدت 5 روز قطع کنید

گروهی از بیماران اسکلرودرمی که کاندید قطع عضو هستند کاندید خوبی برای انجام پروسیژری به نام سمپاتکتومی می‌باشند. دکتر حسین عدل خو در این پروسیژر سرپایی، در اتاق عمل کلینیک درد نفس، تحت بی حسی موضعی و به کمک دستگاه تصویر برداری بعد از پیدا کردن شبکه سمپاتیک یا اتونوم در ناحیه ی کمری (که عامل عصب دهی به عروق انگشتان می باشند) اقدام به ترمیم این عصب ها کرده تا با افزایش جریان خون، تغذیه بافتی و اکسیژن رسانی، بیماران بهبود یابند. این پروسیژر کمک فراوانی در جهت پیشگیری از قطع عضو مبتلا می نماید.