درد میانی کمر با چه روش هایی قابل درمان است؟

۷ خرداد ۱۴۰۳

درد میانی کمر با هر علت و منشأ می تواند تا حد زیادی ناتوان کننده باشد. درد میانی کمر در هر نقطه از پایین‌ قفسه سینه تا قاعده گردن رخ می دهد. این ناحیه به ستون فقرات سینه ای معروف است. درد در این ناحیه از بدن می تواند به دلایل مختلفی از جمله تحریک یا آسیب به مهره ها، دیسک های ستون فقرات، رباط ها یا ماهیچه ها ایجاد شود.یافتن تسکین درد در ناحیه کمر به تشخیص صحیح بستگی دارد.

کلینیک درد نفس یکی از مراکز فوق تخصصی است که در آن بدون اقدامات جراحی، و با روشهای کم تهاجمی، می‌توانید به درمان و بهبود کمر درد خود بپردازید. در این مرکز با انجام بلوک عصبی، بکارگیری امواج رادیو فرکوئنسی (آر اف فرکشنال) و … درد کمر شما کنترل شده بهبود می‌یابد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز با شماره تلفن 26350185-021 تماس حاصل فرمایید.

علل درد میانی کمر

درد کمر ممکن است به طور ناگهانی یا تدریجی ایجاد شود. برخی از علل احتمالی درد ستون فقرات سینه عبارتند از:

  • شکستگی: به دنبال آسیب های ورزشی، سقوط و تصادفات که ممکن است هریک از مهره های وسط کمر را درگیر کند. آرتروز مزمن نیز می تواند منجر به بروز شکستگی شود.
  • حفظ وضعیت بد بدن: خم شدن یا وضعیت نامناسب هنگام نشستن یا ایستادن می تواند به ستون فقرات فشار وارد کرده و باعث درد شود.
  • فشار عضلانی: بلند کردن اجسام سنگین باعث کشیده و پاره شدن ماهیچه ها و رباط ها می شود
  • افزایش سن: کمر درد یک تجربه شایع برای افراد بالای سی سال است. با کاهش حجم ماهیچه ها، کاهش مایعات مفاصل نخاعی و نازک شدن استخوان ها درد در هر قسمت از کمر بیشتر می شود.
  • آرتروز: یک بیماری مفصلی دژنراتیو است که غضروف ها تجزیه می شود و منجر به تورم و ناراحتی می گردد.
  • چاقی: اضافه وزن فشار بیشتری را به استخوان ها، ماهیچه ها و سایر قسمت های کمر وارد می کند.
  • فتق دیسک: دیسک ها بین مهره ها قرار دارند و پر از مایع هستند و می توانند به عنوان ضربه گیر عمل کنند. پارگی یا بیرون زدگی این دیسک ها می تواند باعث فشار بر روی اعصاب آن ناحیه شده و ایجاد درد کنند.
  • پوکی استخوان: نوعی بیماری استخوانی است که منجر به شکنندگی استخوان ها می شود. افراد مبتلا به پوکی استخوان می توانند در ناحیه کمر به دلیل شکستگی یا کشیدگی فشاری دچار درد در ناحیه میانی کمر شوند.
  • اسکولیوز: اسکولیوز باعث انحنای ستون فقرات به پهلو می شود. در نتیجه وزن به صورت ناهمگون در دوطرف کمر توزیع می شود. این اختلال می تواند منجر به درد کمر شود.
  • تومور: رشد تومور در وسط کمر، می تواند بر تراز ستون فقرات تأثیر بگذارد و بر اعصاب، ماهیچه ها و رباط های مجاور فشار وارد کند.
  • مشکلات کلیوی: مشکلات کلیوی می تواند باعث ایجاد درد در قسمت میانی کمر، در زیر قفسه سینه و دو طرف ستون فقرات شود. شایع ترین علل درد کلیه، عفونت و سنگ کلیه است. به صورت کلی دردهای یک طرفه می تواند با التهاب و عفونت اندام های دیگر مانند کلیه و کولون و… مرتبط باشد. در موارد نادر، درد ممکن است ناشی از اختلالات دیگر مانند سرطان، مشکلات کیسه صفرا یا عفونت جدی باشد.

درد میانی کمر با چه روش هایی قابل درمان است؟

درمان درد ناحیه میانی کمر

  • ممکن است بتوان درد میانی کمر را در خانه با استراحت، دارو، کمپرس گرم وسرد درمان کرد. ماساژ نیز با افزایش جریان خون باعث کاهش درد می شود. انجام منظم ورزش و تلاش برای بهبود وضعیت بدن ممکن است درد کمر را به طور طولانی مدت کاهش دهد.
  • فیزیوتراپی نیز با تقویت و کشش ماهیچه هایی که باعث درد می شوند تا حدودی به درمان درد کمک می کند. داروهای ضد درد نیز ممکن است به صورت کوتاه مدت تجویز شوند.
  • درد شدیدتر میانی کمر یا کمردردی که به درمان خانگی پاسخ نداده است ممکن است نیاز به برخی از درمان های تخصصی تر داشته باشد

گزینه های دیگری که ممکن است متخصص کنترل درد پیشنهاد کند عبارتند از:

  1. تزریق استروئید اپیدورال سینه ای
  2. بلوک های عصبی
  3. تزریقات داخل کانال عصبی
  4. رادیوفرکوئنسی
  5. لیزر دیسک

کلینیک درد نفس با استفاده از روشهای جدید و به روز دنیا، وسایل و تجهیزات پیشرفته و پزشکان مجرب، آماده مشاوره و درمان شما عزیزان می‌باشد. لطفا جهت ارتباط با این مرکز از طریق تماس با شماره تلفن: 26350185-021 اقدام فرمایید.

مشاوره رایگان