کمردرد فشار عصبی چیست؟

مسلما یکی از بدترین درد‌هایی که ممکن است با آن درگیر شوید، کمردرد است. این موضوع زمانی بدتر می‌شود که به‌طور مکرر این درد را تجربه کنید. کمردرد فشار عصبی باعث ایجاد اختلال در انجام کار‌ها و همچنین مشکل در وضعیت خوابیدن شما می‌شود.

کمردرد دردسر بزرگی است، به خصوص زمانی که علت دقیق آن را پیدا نکنید. زمانی که درگیر با کمر درد شوید، احتمالا اولین دلیل برای کمردرد که به فکر شما می‌رسد، کشیدگی عضلات به سمت اشتباه است.

اما تعجب می‌کنید اگر متوجه شوید که علت بیشتر درد‌های شما فشار‌های عصبی است. کمردرد فشار عصبی نامی است که برای درد کمر شما تحت استرس، اضطراب و آسیب‌های وارد شده به اعصاب کمر، از آن استفاده می‌کنند که در ادامه به معرفی کامل آن می‌پردازیم.

چرا با کمردرد دست و چنجه نرم می‌کنید؟

در حقیقت برای کمردرد شما دلایل متفاوتی می‌تواند وجود داشته باشد که کمردرد فشار عصبی یکی از آنها است. این درد‌ها شاید خفیف باشند و یا حتی احتمال دارد به دلیل آسیب به ناحیه کمر شما نیز درگیر با درد حاد و شدیدی شوید. به‌طور کلی شایع‌ترین علت‌های درد کمر عبارتند از:

• کشیدگی رباط
  • دیسک برآمده یا دیسک پاره شده
  • پوکی استخوان
  • فشار و اسپاسم عضلانی
  • جراحت مستقیم در ناحیه کمر
  • فعالیت‌های سنگین تکراری
  • آرتروز

فعالیت‌هایی مثل تاب دادن چوب گلف، بلند کردن جسم سنگین و یا حرکات تکراری پرفشار بر کمر، جزو فعالیت‌های سنگین تکراری محسوب می‌شوند که باعث ایجاد فشار به عصب، عضلات و یا رباط‌های کمر خواهند شد. اگر هیچ‌کدام از موارد بالا دلیل درد کمر شما نباشند، کمردرد شما به احتمال بسیار زیاد دلیل عصبی دارد.

دلیل کمردرد فشار عصبی شما استرس است؟

باور کردن این موضوع کمی سخت است، اما لیست بلندی از درد‌های فیزیکی وجود دارد که در اثر استرس، اضطراب و فشار عصبی بروز می‌کنند. کمردرد شما هم احتمال دارد به دلیل درگیر بودن با استرس در طولانی مدت باشد.

یک نکته عجیب این است که دلیل به وجود آمدن استرس، مراقبت از بدن محسوب می‌شود. در حقیقت احساس استرس و اضطراب در اثر واکنش‌های فیزیکی و شیمیایی در مغز و بدن به وجود می‌آید تا در برابر آسیب از شما محافظت کند. در اثر این واکنش‌های شیمیایی در بدن کورتیزول و آدرنالین آزاد شده و ماهیچه‌ها به صورت غیرارادی سفت می‌شوند.

سفت شدن عضلات در قسمت پایین ستون فقرات، گردن و شانه‌ها اتفاق می‌افتد و در نهایت باعث ایجاد کمردرد فشار عصبی خواهد شد. کسانی که به دلیل درد در عضلات درگیر با فشار عصبی، تحت ماساژ‌های درمانی قرار گرفته‌اند، احتمال دارد که از ماساژ درمانگر خود شنیده باشند که در این قسمت‌ها تنش زیادی حس می‌شود. این تنش ایجاد شده در واقع همان استرس است که باعث بروز درد‌هایی مثل کمردرد خواهد شد.

دلیل فیزیکی و مستقیم کمردرد فشار عصبی چیست؟

کمردرد فشار عصبی در حقیقت حتی ممکن است به دلیل تحت فشار قرار گرفتن اعصاب خارج شده از مهره‌های کمر شما باشد. این کمردرد می‌تواند به دلیل درد ارتجاعی از عصب سیاتیک در پا اتفاق بیفتد و باعث مرتبط شدن پادرد و کمردرد‌های عصبی شود.

دلیل دیگر کمردرد شما می‌تواند گیر افتادن عصب در پایین کمر باشد. این اتفاق زمانی می‌افتد که روی اعصاب ۵ مهره آخر پشت شما، فشار بیش‌از حدی وارد شود. این وضعیت دردناک ممکن است با استراحت رفع شود و در غیر این صورت باید به پزشک متخصص کنترل و درمان درد مراجعه کنید.

چطور مطمئن شویم دردی که حس می‌کنیم، مربوط به کمردرد عصبی است؟

اگر با فشار دادن عصب اطراف کمر درد شدیدی حس می‌کنید یا دچار بی‌حسی در این قسمت شده‌اید، درد شما کمردرد فشار عصبی است. از دیگر علائم آن می‌توانیم به احساس رفت و برگشتی شدید در نواحی کمر مثل ضربه خوردن با خنجر اشاره کنیم.

علاوه بر آن در بیشتر موارد، علائم ضعف و درد در پایین ساق پا در هنگام خم شدن، اسپاسم عضلانی و افزایش درد هنگام تحرک و راه رفتن نیز خواهید داشت.

چطور می‌توان از کمردرد فشار عصبی جلوگیری کرد؟

این مسئله با افزایش سلامت بدن و تمرینات مناسب ورزشی قابل پیش‌گیری است. برای اینکه از کمردرد عصبی جلوگیری کنید، باید علاوه بر حفظ آرامش، فعالیت‌های زیر را هم در برنامه زندگی خود قرار داده و آنها را رعایت کنید.

از بلند کردن اجسام سنگین بپرهیزید، سعی کنید سطح استرس خود را کاهش دهید، رژیم غذایی سالم را رعایت کنید، در حالت خنثی با ستون فقرات خود بخوابید. همچنین ۴ راه حل اصلی برای جلوگیری از کمردرد فشار عصبی شما وجود دارد که شامل موارد زیر هستند.

ایجاد قدرت انعطاف‌پذیری عضلانی کمر

با تقویت مرکز بدن با انجام تمرینات عضلات شکم و پشت می‌توانید از بروز کمردرد عصبی جلوگیری کنید. تمریناتی که برای شکم و کمر طراحی شده‌اند، علاوه بر بهبود ظاهری عضلات آنها، باعث تقویت عضلات مرکزی بدن و مقاوم شدن در برابر انواع آسیب‌ها می‌شوند.

یک دلیل دیگر برای ترک سیگار

بهتر است بدانید که تحقیقات ثابت کرده هر تعداد سیگاری که می‌کشید، ارتباط مستقیم با به خطر انداختن سلامت کمر شما و در نهایت کمردرد‌های مکرر دارد. سیگار کشیدن باعث تاثیرات مخربی بر اعصاب شما می‌شود و احتمال کمردرد فشار عصبی را افزایش می‌دهد.

ورزش منظم

ورزش‌های هوازی مرتب باعث افزایش استقامت کمر و قدرت عضلات آن می‌شوند. در نهایت با ورزش مناسب باعث بهبود عملکرد بدن به خصوص عملکرد کمر خود می‌شوید. علاوه بر جلوگیری از کمردرد، برای تسکین درد هم معمولا پزشکان ورزش‌هایی مثل شنا و پیاده‌روی را توصیه می‌کنند.

حفظ وزن سالم

اضافه وزن به شدت برای کمر و پاهای شما مضر است و در واقع باعث فشار به عضلات پشت می‌شود. با حفظ وزن مناسب بدن خود می‌توانید از کمردرد و انواع درد‌های عضلانی جلوگیری کنید. اگر اضافه وزن دارید بهتر است به‌منظور جلوگیری از درد‌هایی مثل کمردرد فشار عصبی، برای کاهش وزن خود تلاش کنید.

درمان کمردرد فشار عصبی چگونه انجام می‌شود؟

برای درمان درد کمر خود ابتدا به پزشک مراجعه کنید، پس از تشخیص پزشک برای علت دقیق درد نشات گرفته از عصب کمر شما، دوره درمان آغاز خواهد شد. درمان به صورت یکی از روش‌های زیر و یا ترکیبی از آنها بسته به وخامت درد شما، خواهد بود:

• فیزیوتراپی
  • تغییر در سبک تغذیه و زندگی شما
  • مسکن‌های مخصوص و بدون نسخه ‌(OTC)
  • در صورت وخیم‌تر بودن اوضاع، تزریق به داخل ستون فقرات طبق تشخیص پزشک متخصص ارتوپدی

این روش‌ها به طور کلی برای کمردرد موثر هستند، اما دو روش پایه و اصلی درمان، انجام فیزیوتراپی و مصرف مسکن به‌شمار می‌روند که غیرتهاجمی بوده و برای عصب فشرده کمر موثر هستند. این درمان‌ها ممکن است چندین هفته زمان ببرند و در صورت نتیجه ندادن آنها، پزشک به سراغ روش‌های تهاجمی‌ خواهد رفت.

مصرف دارو برای درمان کمردرد فشار عصبی موثر است؟

دارو‌هایی که برای درمان درد عصبی کمر موثر هستند، داروهای بدون نسخه‌ای مثل آسپرین، استامینوفن، ناپروکسن و ایبوپروفن‌ها خواهند بود. علاوه بر این داروها، طبق نظر پزشک ضد اسپاسم‌ها، باکلوفن و متوکاربامول هم ممکن است تجویز شوند. برای درمان کمردرد عصبی داروهای روانپزشکی‌ هم وجود دارند که باعث آرامش بیشتر شما و جلوگیری از عصبی شدن و بروز استرس می‌شوند.

داروهای روانپزشکی را بدون نسخه نمی‌توان تهیه کرد و تصمیم برای مصرف آنها تنها بر عهده پزشک متخصص درمان درد خواهد بود. همچنین اختلالاتی مثل افسردگی می‌توانند باعث ایجاد فشار عصبی زیاد و در نهایت کمردرد شوند که برای درمان آنها تنها نمی‌توانید به مصرف دارو بسنده کنید و باید تحت نظر پزشک برای بهبود بیماری خود قرار بگیرید.

فیزیوتراپی برای کمردرد فشار عصبی چگونه انجام می‌شود؟

یکی از محبوب‌ترین و موثرترین روش‌های درمانی برای درد‌های عصبی کمر، فیزیوتراپی است. معمولا در کنار فیزیوتراپی، درمان‌های تکمیلی هم برای تسریع در بهبود به‌کار گرفته می‌شوند که شامل ورزش، ماساژ، گرمادرمانی، اولتراسوند و… هستند.

تمرکز فیزیوتراپی بر کاهش تورم و درد ناحیه کمر، بهبود بافت‌ نرم و شل شدن عضلات منقبض شده، بهبود مهارت‌های حرکتی و افزایش دامنه حرکت، ایجاد تعادل، هماهنگی و استحکام در عضلات قسمت کمر است. نتایج درمانی فیزیوتراپی با استفاده از درمان‌های دستی و روش‌های الکتریکی به دست می‌آیند.

درمان نکردن کمردرد فشار عصبی چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟

درد عصبی کمر، باعث آسیب جدی‌تری به بافت کمر شما می‌شود و به همین علت باید در صورتی که با درد کمر درگیر هستید، حتما و سریعا برای درمان آن اقدام کنید. پزشک متخصص علت درد شما و آسیب به وجود آمده را توسط مجموعه‌ای از آزمایش‌ها و تصویربرداری شناسایی کرده و برای درمان موثر آن اقدام می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک برای درمان درد کمر خود مراجعه کنیم؟

معمولا پس از مواجه شدن با یک عارضه ابتدا با درمان‌های خانگی و استراحت کردن برای درمان آن اقدام می‌شود که همیشه درست نیست. به هر حال در صورتی که با به‌کارگیری درمان خانگی، کمردرد فشار عصبی شما بعد از چند هفته بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. علائمی که نشان می‌دهد نیاز به درمان توسط متخصص کنترل و درمان درد دارید، شامل موارد زیر هستند:

• اگر شدت درد شما به قدری زیاد است که احساس ضعف، گزگز شدن و بی‌حسی را به طور مکرر تجربه می‌کنید.
  • در صورتی که با استراحت کردن درد شما بهتر نشده و حتی شدت درد افزایش پیدا کرده است.
  • در صورتی که درد در قسمت پایین یک پا یا هر دوی آنها پخش شده و حتی به زیر زانو کشیده می‌شود.
  • اگر درد شما در چند هفته اخیر ادامه داشته و با کاهش وزن مواجه شده باشید.

درمان‌های خانگی موثر بر بهبود کمردرد فشار عصبی چه مواردی هستند؟

هنگام درد‌های عصبی که معمولا به‌طور ناگهانی رخ می‌رهند، درمان‌های خانگی می‌توانند موثر باشند. حتی گاهی اوقات در صورتی که وضعیت شما وخیم نباشد، پزشک تشخیص می‌دهد که درد شما تحت درمان‌های خانگی ساده قابل درمان است. روش‌های پیشنهادی برای درمان کمردرد عصبی شامل استفاده از کمپرس سرد و گرم، اصلاح وضعیت خواب شما و البته ورزش هستند.

کمپرس سرد و گرم

طب سنتی روش‌های موثری دارد که برای برخی از درد‌ها در سبک درمان خانگی از آنها استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین این درمان‌ها استفاده از یخ یا کمپرس سرد و کمپرس گرم است. در این روش برای کمردرد عصبی، باید دو روز به طور مکرر و منظم، هر بار حدود ۲۰ دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید.

پس از گذشت ۲ روز (۴۸ ساعت) از کمپرس گرم بر محل آسیب دیده به همین شیوه استفاده کنید. در نظر داشته باشید که در صورت بروز کمردرد فشار عصبی تا ۴۸ ساعت اول باید از اعمال گرما روی موضع آسیب دیده پرهیز کنید.

اصلاح وضعیت خواب

به‌صورت کلی حالت خوابیدن درست بر بدن شما تاثیرات مثبتی به همراه دارد، اما در هنگام بروز درد کمر این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. اگر در حالت نادرستی بخوابید، می‌توانید باعث تشدید درد عصبی کمر خود شوید.

می‌توانید برای این مورد از پزشک خود سوال کنید، اما یک روش درست برای خوابیدن، استفاده از یک بالش بین دو پا و خوابیدن به سمت پهلو است. تنظیم ساعت به خواب رفتن هم بر درمان درد شما، با ایجاد وضعیت جسمی و روحی بهتر، تاثیر خوبی می‌گذارد.

ورزش سبک و حرکات منظم

ورزش علاوه بر جلوگیری از ایجاد آسیب در کمر با تقویت عضلات آن، برای درمان کمردرد فشار عصبی شما هم موثر عمل می‌کند. ورزش منظم و تمرینات ورزشی سبک مانند یوگا بر تقویت انعطاف‌پذیری کمر موثر است. علاوه بر آن پزشک شما نیز ممکن است مجموعه‌ای از ورزش‌های درمانی سبک را برای درمان خانگی به شما پیشنهاد دهد.

برای درمان کمردرد ناشی از فشار عصبی، نیاز به انجام عمل جراحی است؟

در حالتی که درد و آسیب وارد شده به کمر شما شدید باشد، یا زمانی که برای درمان آن دیر اقدام کنید ممکن است پزشک تشخیص به درمان‌های سطح بالاتری مثل عمل جراحی دهد. عمل جراحی آخرین راه درمان کمردرد خواهد بود و متد‌های متفاوتی دارد که تشخیص آنها به عهده پزشک متخصص درمان کمردرد فشار عصبی شما خواهد بود.

به عنوان مثال گاهی با بهتر بودن وضعیت شما، پزشک طی تزریقاتی در ستون فقرات، برای بهبود درد و درمان شما اقدام می‌کند. در آخرین روش هم ممکن است به سراغ جراحی برود که نیاز به مدتی استراحت پس از جراحی خواهید داشت.

کلام آخر

کمردرد شما علت‌های زیادی می تواند داشته باشد که مانند هر درد دیگری، یکی از آنها ایجاد فشار عصبی است. در این بخش به معرفی راه‌هایی برای شناخت درد عصبی، جلوگیری و درمان‌های خانگی آن پرداختیم، اما در نظر داشته باشید که حتما برای تشخیص و درمان موثر و صحیح درد باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

در نهایت زمانی که درگیر با کمردرد فشار عصبی شده‌اید و به دنبال درمانی موثر برای مشکل خود هستید، می‌توانید به دکتر عدل‌خو، فوق تخصص کنترل و درمان درد مراجعه کنید. دکتر عدل‌خو با تشخیص دقیق علت درد شما، برنامه درمانی مشخص و موثری را به صورت ویژه برای شما ارائه می‌دهد که در کوتاه‌ترین زمان بهبودی را تجربه می‌کنید.