بلاک گانگلیون اسفنوپالاتین برای چه افرادی مناسب است؟

۱۵ فروردین ۱۴۰۳

گانگلیون اسفنوپالاتین مجموعه ای از عصب های سمپاتیک – پاراسمپاتیک عصب های حسی می باشد که در حفره ای به نام پتریگوپالاتین در صورت قرار گرفته است.

اگر از دردهای ناحیه سر و صورت رنج می برید، بلاک گانگلیون اسفنوپالاتین که توسط دکتر حسین عدل خو در کلینیک درد نفس انجام می‌شود؛ می‌تواند به درمان درد شما کمک کند. اگر مایل به کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با این مرکز می‌باشید با شماره تلفن 26350185-021 تماس حاصل فرمایید.

چه افرادی از انجام بلاک اسفنوپالاتین سود میبرند؟

  1. افرادی که دچار میگرن مزمن هستند
  2. دردهای کلاستر یا سردرد خوشه ای
  3. دردهای نامشخص سر و صورت
  4. دردهای سر و صورت ناشی از سرطان های بدخیم
  5. اخیراً درمان سردردهای ناشی از پارگری دورا به دنبال اسپانیال در سزارین

عوارض بلاک گانگلیون اسفنوپالاتین

عوارض جدی گزارش نشده است در بعضی موارد عفونت ویا خونریزی خفیف دیده شده است.

موارد منع بلاک گانگلیون اسفنوپالاتین :

  • عفونت محل
  • استفاده از داروهای رقیق کننده خون

این فرایند چگونه انجام می شود؟

این بلوک به تزریق ترکیبی از داروهای بی حسی و کورتیکواستروئید گفته میشود که باعث کاهش درد بیمار میشود.

این فرایند در اتاق عمل سرپایی کلینیک درد بدون نیاز به بیهوشی و تحت مانیتورینگ کامل قلبی-عروقی در فضای کاملاً استریل و به کمک دستگاه تصویربرداری اشعه ایکس فلوروسکوپ انجام می شود و از بی حسی موضعی برای بی حس کردن پوست و بافتهای اطراف مهره استفاده می شود.

‎ این روش معمولا 10 تا 20 دقیقه – بر اساس مهارت پزشک و آناتومی بیمار- به طول می انجامد. پس از آن 45 دقیقه بیمار در ریکاوری جهت اطمینان از پایداری علایم حیاتی پایش میشود.

مراقبت های قبل از عمل

‎ قبل از عمل مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و پلاویکس (به جز آسپرین) باید با هماهنگی پزشکی متخصص قلب متوقف شود. بیماران دیابتی نیز باید قند خون خود را تا ۲۴ ساعت کنترل کنند چون داروی ضد التهاب ممکن است باعث افزایش قند خونشان شود.

مراقبت های بعد از عمل

این فرآیند باعث عارضه جدی و نگران کننده‌ای برای بیمار نمی‌شود. بعد از تزریق ممکن است بیمار به دلیل اثر داروی بی حسی دچار خواب رفتگی و سنگینی موضع شود بنابراین به هنگام راه رفتن و انجام کارهای شخصی مانند استفاده از سرویس بهداشتی تا چند ساعت احتیاج به همراهی دارد. بعضی بیماران به دلیل تزریق داروی آرامبخش ممکن است دچار سرگیجه -خواب آلودگی و تهوع استفراغ گذرا شوند.

درد یکی از مشکلات جسمی محدود کننده و در مواردی ناتوان کننده است؛ که می‌تواند تاثیر فراوانی روی سبک زندگی افراد و شرایط آنها در زندگی داشته باشد. متخصص درد پزشکی است؛ که با روشهای غیر جراحی، بدون بیهوشی و نیاز به بستری شدن؛ قادر خواهد بود انواع دردهای بیماران را تسکین داده یا درمان نماید.

مشاوره رایگان