اسپاسم عضلات گردن چیست و چه علائمی دارد؟

تیم متخصص در کلینیک درد با تدوین بهترین برنامه درمانی در جهت رفع اسپاسم عضلات گردن شما تلاش می کند. هدف، مثل همیشه، برگرداندن شما به سبک زندگی فعال و جلوگیری از درد در آ ینده در اسرع وقت است. با نظارت دقیق، آزمایش گسترده و معاینه دقیق، بهترین متخصصان درد عضلانی علت ناراحتی شما را شناسایی کرده و یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای خاص شما تدوین می کنند.

گردن شما وظیفه نگه داشتن سر را دارد بنابراین به دلیل طراحی تقریبا نامناسب آن، می توانید به راحتی به گردن خود را صدمه بزنید. ممکن است به دلیل ساییدگی یا تصادف دچار درد و اسپاسم عضلات شوید. علوه بر این، وضعیت بد بدن، کم تحرکی و استفاده مداوم به دستگاه های الکترونیکی همه زمینه را برای ایجاد درگیری و اسپاسم عضلانی در گردن فراهم می کند.

گاهی اوقات، اسپاسم عضلانی و درد در گردن می تواند نشان دهنده مشکلت جدی تر باشد. اگر درد شما ناگهان بروز کرده و تیز است و همزمان با تیرکشیدن شانه همراه است، با مشکلی روبرو شده اید که لازم است به پزشک مراجعه کنید. اگر درد شما با بی حسی و ضعف شدید همراه است، در اسرع وقت به کلینیک درد مراجعه کنید تا از آسیب دائمی اعصاب و اندام های دیگر جلوگیری کنید.

امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی نسبت به گذشته و برخی علل دیگر، با فراوانی دردهای گردنی مواجه هستیم که برای رفع این دردها می‌توان به کلینیک درد مراجعه نمود. کلینیک درد نفس یکی از مراکز فوق تخصصی درمان درد است. در این مرکز با بکارگیری روشهای بدون جراحی، بیهوشی و بستری، دردهای گردنی مراجعین با کمترین عوارض بهبود یافته درمان می‌شود. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 26350185-021 تماس حاصل فرمایید.

دلایل اسپاسم عضلات گردن

بسیاری از آسیب ها و شرایط مختلف می تواند منجر به گردن درد، بی حسی و ضعف شود. در نتیجه شما به درمان اسپاسم عضلات گردن نیاز خواهید داشت. برخی از شرایطی که باعث اسپاسم عضلات در گردن شما می شود عبارتند از:

• صدمات: سوانح رانندگی از دلایل اصلی درد و اسپاسم عضلات در گردن هستند. هر زمان گردن یا سر شما به طور ناگهانی به سمت عقب یا جلو حرکت کند، بافت نرم آن ممکن است آسیب ببیند و منجر به درد گردن میوفاشیال شود.
  • بیماریها : اگر مبتلا به مننژیت، سرطان یا آرتریت روماتوئید شده باشید، ممکن است باعث افزایش اسپاسم عضلات گردن شود.
  • آرتروز: با افزایش سن، مفاصل شما در معرض فرسایش قرار می گیرند. آسیب غضروف در مهره ها می تواند منجر به سایش استخوان ها بر روی هم، التهاب، خرد شدن مهره های گردن شود.
  • پیچ خوردگی یا کشیدگی عضله: حرکات تکراری مانند استفاده از تلفن، دندان ساییدن، خواندن در رختخواب یا خیره شدن به صفحه کامپیوتر می تواند عضلات را از بین ببرد.
  • اعصاب فشرده : آسیب به گردن شما می تواند منجر به بیرون زدگی یا نشت مواد ژله مانند بین دو مهره شود. با تخلیه این ژله، عصبهای واقع در داخل ستون فقرات می توانند فشرده شوند و باعث اسپاسم عضلات گردن شوند.
  • تخریب دیسک: منبع شایع اسپاسم عضلات گردن در افراد سالخورده و علت اصلی درد گردن، پس از سالها ساییدگی و پارگی بر روی بافت های گردن، تخریب ایجاد می شود.

علائم اسپاسم عضله در گردن

علائم اسپاسم عضلانی در گردن به دلیل بار سنگینی که گردن شما هر روز انجام می دهد، برای بیشتر افراد قابل تشخیص است.
علائم رایج عبارتند از:

• سردردهای ناشی از تنش مزمن
  • کاهش انعطاف پذیری
  • درد، به ویژه هنگامی که سر خود را برای مدت طولانی در یک وضعیت نگه می‌دارید

اگرچه بیشتر اسپاسم های عضلات گردن با درمان در منزل استراحت، کمپرس، داروهای مسکن بدون نسخه آرام می شوند؛ ولی درصورت وجود علائم زیر با پزشک مشورت کنید:

• احساس شدید و ناگهانی درد
  • گسترش به دست و پاها
  • همراهی با بی حسی، ضعف یا سردرد شدید
  • تداوم به مدت چند روز بدون هیچ گونه حس تسکین

تشخیص اسپاسم عضله گردن

مانند اکثر دردها، لازم است تاریخچه پزشکی و خانوادگی کامل خود را با پزشک کلینیک درد در میان بگذارید. او شما را معاینه می کند تا ضعف، حساسیت و استحکام گردن شما را تعیین کند. پزشک همچنین بررسی می کند که گردن شما در حین یا بعد از اسپاسم عضلات چقدر انعطاف پذیر است. گرچه اسپاسم عضلات گردن را می توان تنها با معاینه فیزیکی به تنهایی تشخیص داد، اما ممکن است پزشک آزمایشات دیگری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن، MRI یا خون را برای رد هرگونه عفونت احتمالی انجام دهد. آزمایش های عصبی مانند الکترومیوگرافی وجود آسیب عصبی را مشخص می کند.

درمان درد ناشی از اسپاسم عضلات گردن

هنگامی که پزشک شما هرگونه عارضه جدی را رد می کند، بیشتر اشکال اسپاسم عضلات گردن در طی چند هفته به خوبی به درمان های خانگی پاسخ می دهند. کمپرس های سرد و گرم، کشش ملایم و استراحت به شل شدن و بهبود عضلات گردن کمک می کند. اگر درمان در خانه موفقیت آمیز نیست، با این حال، پزشک مدیریت درد گزینه های درمانی دیگری را نیز در دسترس دارد، از جمله :

• فیزیوتراپی، برای تقویت عضلات گردن و بازگرداندن انعطاف پذیری
  • تجویز داروهای مانند شل کننده های عضلانی، ضد تشنج، داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و مسکن های با اثر کوتاه مدت
  • واحدهای تحریک الکتریکی عصبی از راه پوست (TENS)، که سیگنال های الکتریکی جزئی را به بافت حساس می فرستند تا درد شما را قطع کنند
  • کشش دقیق و کنترل شده، استفاده از وزنه، مثانه هوا یا سیستم قرقره برای کشش و پشتیبانی آرام عضلات گردن که ممکن است به صورت گیره بسته شده باشند.
  • محافظ های گردن، که از فشار آوردن وزن سر شما به عضلات گردن جلوگیری می کند.
  • تزریق داروهای مسدود کننده درد و استروئیدها برای تسکین و کاهش التهاب
  • جراحی کم تهاجمی، برای تسکین فشرده سازی نخاع یا درد ریشه عصب (فقط پس از انجام سایر اقدامات درمانی انجام می شود)

بهترین درمان درد میوفاشیال گردن و اسپاسم عضلات گردن شامل نکاتی برای جلوگیری از ناراحتی یا آسیب بیشتر است. برخی از بهترین راه ها برای جلوگیری از درمان اسپاسم عضلات گردن، تنظیم محیط زندگی برای کاهش درد در آینده است. برخی از پیشنهادات عبارتند از :

• اجتناب از حمل کیف های سنگین با بندهای نازک
  • در دست گرفتن درست تلفن (تلفن زیر چانه قرار نگیرد)
  • استفاده از تکنیک های خوب استقرار، از جمله موقعیت ارگونومیک رایانه، میز و صندلی خود
  • استراحت های مکرر
  • جلوگیری از استعمال دخانیات
  • خواب خوب در موقعیت های سالم و بدون استرس

پیشگیری بهترین راه حل است، اما اگر قبلا دچار اسپاسم عضلانی در گردن خود شده اید، برای بهترین مراقبت، که شامل تشخیص دقیق و مناسب ترین شکل درمان است، با کلینیک درد تماس بگیرید.

اگر به درد شانه مبتلا هستید؛ با مراجعه به کلینیک درد نفس می‌توانید از روشهای غیر جراحی، کم تهاجمی و موثر قابل انجام در این مرکز، که برای درمان انواع درد کتف و شانه مناسب هستند؛ بهره ببرید و به بهبود و درمان درد خود بپردازید. لطفا جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 26350185-021 تماس حاصل فرمایید.