نقاط ماشه ای (تریگر پوینت) شانه و گردن چگونه بدون جراحی درمان می شوند؟

در کلینیک تخصصی درد نفس انواع مشکلات مربوط به نقاط ماشه ای با استفاده از متدهای جدید روز دنیا و تجهیزات و روش های پیشرفته توسط دکتر حسین عدلخو فوق تخصص درد تحت معاینه و درمان قرار میگیرند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با کلینیک درد نفس از طریق تماس با شماره تلفن 26350185-021 اقدام فرمایید.

با بالا رفتن سن، در عضلات همگی ما باندهای سفتی شکل می‌گیرد،اما گاهی به دلایلی تعداد این باندها افزایش میابد از جمله:

• کشیدگی حاد عضلانی
  • تمرینات ورزشی شدید
  • فشار زیاد و طولانی(در هنگام خوابیدن،کار کردن،وضعیت نامناسب در نشستن)
  • نگه داشتن تلفن بین گوش و شانه به مدت طولانی
  • تایپ با صفحه کلیدی که خیلی بالا است
  • راه رفتن با عصای بسیار بلند
  • دیسک های گردن
  • فشار و استرس های روانی(کم خوابی،تغذیه نامناسب،اضطراب و …)

این عوامل موجب بروز نقاط ماشه ای(تریگر پوینت) در این باند ها شده که نقاطی خاص، بسیار تحریک پذیر و بسیار حساس در عضلات است که گردش جریان خون در آنها کم است، هستند.

علائم و نشانه ها

1. یک نقطه ماشه‌ای برآمده معمولا به شکل توده‌ای کوچک به اندازه‌ی یک نخود فرنگی است.
  2. درد ثابت، مبهم و آزار دهنده و اغلب عمیق
  3. بی‌حسی، ضعف یا کاهش دامنه طبیعی حرکت
  4. گوش درد، سرگیجه، گرفتگی سینوس‌ها، تهوع، سوزش سینه و قلب درد غیرواقعی
  5. درد شدید در لمس نقاط

تشخیص

تشخیص این مسئله با پزشک متخصص بوده و بعد از احساس درد و علائم ذکر شده با مراجعه به پزشک می توان با معاینه توسط پزشک از تعداد این نقاط و نواحی آن اطلاع پیدا کرد.

• درمان درد نقاط ماشه‌ای
  • ورزش درمانی و کشش
  • ماساژ
  • تزریق در نقاط
  • طب‌سوزنی
  • لیزر درمانی
  • کشش عضله و اسپری روی عضله

نقاط ماشه ای (تریگر پوینت) شانه و گردن چگونه بدون جراحی درمان می شوند؟

اوزون‌تراپی

مولکول ازون از طریق بالا بردن میزان مصرف اکسیژن، شدت جریان خون و میزان تولید انرژی در سلول‌ها را افزایش می‌دهداستفاده از اوزون باعث می‌شود که مفصل آسیب‌دیده با سرعت بسیار بیشتری نسبت به روش سنتی پرولوتراپی، بهبود پیدا کند. اوزون درمانی باعث شکسته شدن چرخه درد در بافت‌های بدن می‌شود؛ اوزون بلافاصله بعد از تزریق، میزان التهاب مفصل را کاهش می‌دهد.همزمان با آنکه بافت آسیب‌دیده بهبود می‌یابد، جریان خون نیز مجدداً در آن برقرار می‌شود و در نتیجه، ساختار و عملکرد بافت‌های آسیب‌دیده ترمیم می‌شود.

گاهی اوقات بعد از آنکه تزریق‌ها انجام شد، بر روی ناحیه آسیب‌دیده به مدت حدود ۱۰ تا ۲۰ دقیقه نور مادون قرمز تابانده می‌شود. این نور اطلاعات و دستورات لازم را به بافت آسیب‌دیده ارسال می‌کند تا شروع به ترمیم و بازسازی خود نماید. در واقع این روش یک شکل از عملکردهای بر پایه فوتون (نور) می‌باشد.

هر جلسه اوزون‌تراپی به حدود ۱۵ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد.در اغلب موارد برای درمان یک عارضه خاص، تنها به ۳ تا ۵ جلسه درمانی نیاز است. اغلب افراد بعد از این زمان، دیگر دردی احساس نمی‌کنند.

پی آر پی

پلاسمای غنی‌شده با پلاکت که معمولاً به اختصار به آن پی آر پی گفته می‌شود، در حقیقت خونی است که با قرار دادن در دستگاه سانتریفیوژ و چرخش با دور سریع، پلاسمای آن از سایر بخش‌های خون جدا می‌شود. این روش دارای نقش مهم در کاهش آسیب دیدگی‌های مزمن تاندون‌ها در زمانی است که استفاده از سایر روش‌های درمانی تاثیر مناسب در بهبود مشکل نداشته باشند. تزریق پی‌ آر‌ پی می‌تواند نتایج درمانی بلندمدت برای فرد به همراه داشته و یک روش دائمی برای بهبود فرآیند طبیعی ترمیم بدن باشد.
فرآیند گرفتن خون در این حالت فقط به حدود ۲۵ تا ۳۰ دقیقه زمان نیاز دارد. به این ترتیب مقدار کمی خون از بیمار مشابه نمونه خون گرفته می‌شود. هنگامی که خون مورد نیاز از بیمار گرفته شد، نمونه خون در دستگاه سانتریفیوژ قرار داده می‌شود. این دستگاه خون را با سرعت بالا چرخش می‌دهد تا به این ترتیب گلبول‌های قرمز خون از پلاسمای آن جدا شود

مدت زمان لازم برای مشاهده نتایج این درمان بستگی به ناحیه آسیب دیده و مقدار آسیب دیدگی دارد. به طور میانگین، اکثر افراد بهبود در شرایط بیماری خود را به صورت کاهش درد یا بهبود عملکرد با گذشت چهار تا شش هفته از تکمیل درمان مشاهده خواهند کرد. بیمار می‌تواند با ادامه دادن برنامه فیزیوتراپی و اجتناب از انجام فعالیت‌های شدید یا وارد نکردن فشار زیاد به بافت‌های آسیب‌دیده در هفته‌های پس از تزریق به فرآیند بهبود خود کمک کند. پرولوتراپی یک روش درمانی است که در آن یک عامل محرک به صورت عمدی ولی کنترل شده در بدن تزریق می شود.

این تزریق در مفاصل آسیب دیده یا ملتهب شده انجام می شود و نقش آن تحریک کردن و افزایش سرعت فرآیند ترمیم طبیعی بدن است. ماده تحریک کننده ای که در بدن تزریق می شود در واقع باعث یک جور شوک به بدن می شود و باعث می شود واکنش بدن که همان شروع فرآیند بازسازی و ترمیم است، سریع تر و قدرتمند تر اتفاق بیفتد.

پرولوتراپی

اگر فردی از داروی های ضد التهاب استفاده می کند باید حداقل 2 الی 3 روز پیش از انجام این روش مصرف دارو را قطع کند. پیشنهاد می شود قبل از تزریق پرولوتراپی یک وعده غنی از پروتئین مصرف کنید.

پرولوتراپی روشی نویدبخش برای درمان شرایط دردناک عضلانی استخوانی است.رولوتراپی یک درمان مقرون به صرفه شامل تزریق مقادیر کم محلول به لیگامان ومحل اتصال دردناک تاندونی، نقاط ماشه ای و فضاهای مفصلی مجاور برای القای بهبودی در ساختارهای آسیب دیده است.

محلول های مورد استفاده در پرولوتراپی دکستروز، فنول، گلیسیرین ،موروات سدیم ، پی آر پی ، سلول بنیادی، لیپوسپیرات است،اما شایعترین محلول مورد استفاده دکستروز است. تزریقات در داخل مفصل یا نقاط دردناک و در مجاورت تاندون ها به کار می رود.

پرولوتراپی حدود سی دقیقه طول می‌کشد و بیماران معمولا به ۳-۵ جلسه درمان نیاز دارند.کبودی، تورم و سفتی بعد از تزریق طبیعی است و تا یک هفته ادامه دارد.اما داشتن تب نشانه‌ای از عفونت است و باید به پزشک مراجعه کرد

سندرم درد پاتلو فمورال دردی در جلوی زانو، اطراف کاسه زانو (کشکک) است که کودکان، نوجوانان وبزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند در یک یا هر دو زانو رخ دهد. سندرم پاتلوفمورال، «زانوی دونده» نیز نامیده می‌شود زیرا در افرادی که در ورزش‌هایی که شامل دویدن و پریدن است، بیشتر دیده می‌شود. بهترین درمان سندرم درد پاتلوفمورال بر اساس عوامل مختلفی از جمله سن، سلامت کلی و شدت درد است. کلینیک درد نفس در این راستا بهترین گزینه های درمانی را پیشنهاد می دهد. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با کلینیک درد نفس از طریق تماس با شماره تلفن 26350185-021 اقدام فرمایید.