سردردهای تنشی و عصبی چگونه درمان می شوند؟

سردرد تنشی بر اساس آمار انجمن بین المللی سردرد. شایع ترین نوع سردرد محسوب می شود. حدود 78% مردم دنیا حداقل برای یکبار سردرد تنشی را تجربه کرده اند. سردرد تنشی وقتی مزمن و تبدیل به سردرد روزانه شود می تواند بر کیفیت زندگی فرد اثر بگذارد. سردرد تنشی در اثر انقباض عضلات سر و گردن ایجاد می شود و عامل محرک آن بیشتر استرس و اضطراب و تنش است به همین دلیل سردرد عصبی نیز نامیده میشود. در کلینیک درد نفس انواع سر دردها با استفاده از متدهای جدید توسط دکتر حسین عدلخو فوق تخصص درد معاینه و درمان می شوند. لطفا جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با کلینیک درد نفس از طریق تماس با شماره تلفن 26350185-021 اقدام فرمایید.

علایم سردرد تنشی چیست؟

• سردرد از حدود 30 دقیقه تا 7 روز ممکن است طول بکشد
  • درد فشارنده گنگ و یا به شکل نوار محکم دور سر که دو طرفه است و اکثرا همه سر را درگیرمیکند
  • درد ضربان دار نیست
  • شدت آن ضعیف تا متوسط است
  • با فعالیت و انجام کارهای روزمره شدیدتر نمی شود
  • با تهوع و استفراغ همراه نیست . گاهی تهوع خیلی کم ممکن است وجود داشته باشد
  • حساسیت به نور و صدا وجود ندارد . ولی می تواند یکی از آنها وجود داشته باشد ( به خصوص صدا )
  • حساسیت پوست سر

تشخیص سردرد تنشی

اگر سر درد شما مزمن یا تکرار شونده است پزشک متخصص سردرد شما با انجام معاینه دقیق نورولوژیک و بر اساس شرح حال و معاینه بالینی در مورد نوع، شدت، محل و مدت سردرد و انجام آزمایشات و اقدامات پارا کلینیک نوع سردرد شما را تشخیص می دهد

پزشک شما ممکن است سوالاتی برای تشخیص نوع سردرد از شما بپرسد

1. مشخصات درد
  2. شدت سردرد
  3. آیا سردرد شما را از خواب بیدار می کند یا مانع به خواب رفتن شما می شود؟

گاهی تشخیص بین سردرد تنشی شدید و مزمن و میگرن مشکل می شود سردرد تنشی بر خلاف میگرن با فعالیت های روزانه تشدید نمی شود و با تهوع و استفراغ همراه نیست.

در میگرن حساسیت به نور و صدا وجود دارد که در سردرد تنشی معمولا وجود ندارد یا اینکه به یکی از این ها وجود دارد (بیشتر صدا). گاهی هم ممکن است فرد نشانه های سردرد میگرن تنشی (میگرن عصبی) را داشته باشد که ترکیبی از هر دو نوع سردرد است.

در موارد شدید، پزشک تست‌هایی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود این سردردها ناشی از مشکلاتی مانند تومور مغزی یا آنوریسم مغزی نیستند. آزمایش‌های مورد استفاده برای سایر عارضه‌ها عبارتند از سی ‌تی ‌اسکن، که در آن از اشعه ایکس برای گرفتن‌ عکس‌های رادیولوژی از اندام‌های داخلی بدن استفاده می‌شود و ام ‌آر ‌آی، که به پزشک در بررسی بافت‌های نرم کمک می‌کند

سردردهای تنشی و عصبی چگونه درمان می شوند؟

علل سردرد تنشی

سردردهای تنشی ناشی از انقباضات عضلات سر و گردن هستند.

عوامل شایع محرک این نوع سردرد عبارتند از:

1. انواع مختلفی از خوراکی‌ها، فعالیت‌ها و عوامل استرس‌زا
  2. نگاه کردن طولانی مدت به صفحه مانیتور رایانه یا یک رانندگی طولانی
  3. سرما

سایر عوامل تحریک کننده شامل:

• الکل
  • خستگی و خشکی چشم
  • استعمال دخانیات
  • سرماخوردگی(انفلونزا /کرونا)
  • عفونت سینوسی
  • کافئین
  • وضعیت بد قرارگیری بدن
  • فشارهای عاطفی و روانی

درمان سردردهای تنشی

درمان و مدیریت سردردهای تنشی در کوتاه مدت بر درمان حمله‌های حاد و در بلند مدت بر پیشگیری از سردردهای دوره‌ای تمرکز دارد.عموماً، درمان کوتاه مدت این سردردها شامل تجویز دارو (عمدتاً مسکن‌ها) بوده و در درمان‌های بلند مدت آن‌ها، که جنبه پیشگیری دارند، هم از دارو و هم از روش‌های غیردارویی استفاده می‌شود.در کل، با تجویز دارو، آموزش‌ ریلکسیشن، تغییر سبک زندگی و سایر درمان‌های مشابه، تقریباً می‌توان به تمامی مبتلایان به این سردردها کمک کرد.برای رهایی از سردردهای تنشی می‌توان از داروهای مسکن بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کرد. البته، از این داروها باید تنها در صورت نیاز استفاده شود. زیرا استفاده بیش از حد از داروهای بدون نسخه باعث بروز سردردهای «ناشی از استفاده بیش از حد دارو» یا «ریباند» می‌شود. این سردردها زمانی رخ می‌دهند که بیمار کاملاً به یک دارو عادت می‌کند؛ در این شرایط، از بین رفتن اثر آن دارو منجر به بروز درد می‌شود.

اگر این داروها برای درمان کافی نباشد،پزشک از یک سری داروهای تجویزی استفاده می‌کند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

1. ایندومتاسین
  2. کتورولاک
  3. ناپروکسن
  4. مخدرها
  5. استامینوفن تجویزی
  6. اگر مسکن‌ها جواب ندهند، پزشک یک داروی شل کننده عضلات تجویز می‌کند که باعث شل شدن عضلات سر و گردن می‌شود.
  7. همچنین، گاهی اوقات یک داروی ضدافسردگی مانند یکی از مهارکننده‌های انتخابی جذب مجدد سروتونین (SSRI) نیز تجویز می‌شود.

این مهار کننده‌ها می‌توانند با تثبیت سطح سروتونین مغز به بیمار در مقابله با استرس کمک کند.

سایر روش‌های درمانی

• گرفتن یک دوش یا حمام آب گرم برای شل کردن عضلات تنش‌دار
  • استراحت مکرر هنگام کار با رایانه
  • قرار دادن یک تشکچه گرمکن برقی یا کیسه یخ روی پیشانی؛ هر بار به مدت۱۰ دقیقه
  • برخی از مکمل‌ها نیز به پیشگیری و یا تسکین سردردهای تنشی کمک می‌کنند

از جمله:

1. باتربور (گیاه سایبان)
  2. کوآنزیم Q10
  3. فیورفیو (بابونه گاوی)
  4. منیزیم
  5. ریبوفلاوین (ویتامین ب۲)

از روش های درمانی دیگر میشود به موارد زیر اشاره کرد

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی می‌تواند از طریق آموزش تکنیک‌های ریلکسیشن و تمرینات تنفسی به سردردهای تنشی مزمن کمک می‌کند. همچنین ممکن است از طریق شناسایی و تغییر عادات جسمی که ممکن است در بروز سردرد نقش داشته باشند، کمک کند.

طب سوزنی: شواهدی وجود دارد حاکی از آن که طب سوزنی، خصوصاً وقتی که با درمان پزشکی همراه باشد، می‌تواند در درمان سردردهای مزمن و روزانه مؤثر باشد.

درمان رفتاری -شناختی (CBT)

روش‌های رفتار درمانی در جهت کاهش یا از بین بردن استرسی که ممکن است در ایجاد سردردهای تنشی مزمن نقش داشته باشد، کار می‌کنند.

پیشگیری از سردردهای تنشی

• اولین پیشنهاد این است که از برخورد با عوامل و شرایط استرس زا پرهیز کنید و کارهایی را انجام دهید که حس بهتری در شما ایجاد می کنند
  • به خود استراحت دهید. بیشتر کارهایی را انجام دهید که از آن لذت می برید.
  • تکنیک های ریلکسیشن را امتحان کنید
  • (تمرین تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا یا هیپنوتراپی)
  • بیوفید بک با استفاده از الکتروهایی که به عضلات شما وصل می شوند می تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید چه موقع دچار انقباض عضلات و تنش هستید و بتوانید آنها را شل و رها کنید
  • هر گونه فعالیتی که بدن را در وضعیت نامناسب قرار دهد می تواند منجر به سردرد تنشی شود به بدن خود توجه کنید و اینکه آن را در چه وضعیتی نگه می دارید به خصوص برای مدت زمان طولانی سعی کنید قوز نکنید و زیاد در وضعیت خمیده کار نکنید. وسط کار حتما به خود اندکی استراحت دهید، کمی راه بروید و حرکات کششی انجام دهید .
  • تلفن خود را به شانه خود تکیه ندهید . آن را با دست کنار گوش نگه دارید و یا از هندزفری استفاده کنید.
  • کمپرس گرم یا سرد را امتحان کنید(هر بار ۱۰ دقیقه)
  • برنامه ورزشی منظم داشته باشید
  • اگر شما مسکن یا ضد دردهایی مثل استامینوفن، بروفن، ژلوفن، آسپرین و مسکنهای ترکیبی با کافئین مثل نوافن برای کنترل سردرد خود زیاد استفاده میکنید باید این نکته را بدانید که مصرف بیش از حد مسکها خود می تواند سردردهای زیاد وابسته به مسکن ایجاد کند که باعث مزمن شدن سردرد تنشی شما شود. سعی کنید حداقل دوز لازم را مصرف کنید و بیش تر از یک یا دو بار در هفته از مسکنها استفاده نکنید
  • سیگار نکشیدن
  • نوشیدن مقدار زیادی آب.
  • محدود کردن الکل، کافئین و قند

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم

بیشتر سردردها بی‌خطر هستند.اگر بتوانید سردرد خود را بدون دارو یا فقط با استفاده گاه‌به‌گاه از داروهای تسکین دهید، اطمینان داشته باشید که هیچ مشکل دیگری وجود ندارد. با این‌ حال، در صورت داشتن موارد زیر، باید با پزشک خود تماس گرفته یا به مطب او مراجعه کنید.

• سردردی که پس از آسیب‌دیدگی سر ایجاد شود
  • سردرد همراه با تب یا استفراغ
  • سردرد همراه با:
    • تاری دید
    • مشکل در صحبت کردن
    • بی‌حسی یا ضعف دست‌ها یا پاها
  • سردردهایی که با گذشت زمان بر شدت و دفعات آن‌ها افزوده می‌شود
  • سردردهای تندری یا سردردی که با از دست دادن هوشیاری همراه باشد
  • سردردهایی که نیاز به استفاده روزانه از داروهای مسکن دارند

روشهای تزریقی مانند ژل تراپی و سل تراپی (پی آرپی و ارتوکین) که موثرترین راه های درمان در تسکین درد کندرومالاسیا (نرم شدن و تجزیه بافت غضروف در قسمت زیرین کشکک زانو) هستند؛ منحصرا در کلینیک درد نفس انجام می شود. در کلینیک درد نفس با استفاده از وسایل و تجهیزات پیشرفته و آخرین متد درمانی در دنیا درمان های موثری برای بهبود دردهای زانو پیش گرفته می شود. تشخیص صحیح و یافتن بهترین گزینه های درمان کندرومالاسی کشکک ، هدف درمان مشکلات زانو است که توسط دکتر حسین عدلخو در کلینیک درد نفس انجام می شود. شما می‌توانید جهت کسب اطلاعات بیشتر و هماهنگی با کلینیک درد نفس از طریق تماس با شماره تلفن 26350185-021 اقدام فرمایید.